Gedragscode voor veilig varen door windpark Borssele

Geplaatst op 26-07-2021  -  Categorie: Algemeen
21 juli 2021

Als gevolg van het Noordzee-Akkoord is de doorvaart van de Nederlandse windparken op de Noordzee problematisch geworden. Er heeft een succesvolle proef plaatsgevonden met het toestaan van doorvaart in de periode 2018-2020 in drie operationele parken (Egmond aan Zee, Amalia, Luchterduinen). Desondanks is zonder enig overleg besloten dat doorvaart door alle toekomstige windparken beperkt blijft.

Doorvaart door corridors

Het nieuwe beleid – hoewel nog niet geheel wettelijk verankerd – is dat (nieuwe) windparken gesloten zijn voor doorvaart met uitzondering van aan te wijzen logische passages en/of corridors. Alle overige ruimte binnen de windparken wordt gereserveerd voor medegebruik.

De doorvaart in corridors of logische passages geldt voor scheepslengtes tot en met 45 meter LOA en doorvaart bij dag en nacht. De eerder toegestane (integrale) doorvaart tijdens de pilotfase betrof scheepslengtes tot en met 24 meter LOA en uitsluitend doorvaart bij daglicht.

De gedragscode voor veilig varen door windpark Borssele lees je hier

Veiligheid van de recreatievaart

Op dit moment wordt door onze belangenbehartigers nog steeds gepoogd de beleidsmakers tot het inzicht te brengen dat dit de veiligheid voor de recreatievaart niet dient en dat er wel degelijk alternatieven zijn.

Windmolenparken die opengesteld zijn

• Van de eerder opengestelde parken is doorvaart alleen nog in de parken Egmond aan Zee en Amalia toegestaan voor schepen t/m 24 meter LOA en alleen bij daglicht. De toekomst hiervan is onzeker. Het windpark Gemini ten noorden van Ameland altijd al gesloten.
  • Het windpark Luchterduinen is per 26 juni jl. gesloten (i.v.m. aanbouw aangrenzend windpark Hollandse kust Zuid).
  • Het recent operationeel geworden windpark Borssele valt geheel onder het nieuwe regime en doorvaart is alleen toegestaan in de corridor.

De regels en aanbevelingen voor doorvaart van het windpark Borssele staan in bijgaand document van Rijkswaterstaat Zee en Delta.